Manuele therapie Mulligan

Manuele therapie Mulligan is een methode waarbij we ervan uitgaat dat positiefouten (gewrichten die niet goed op hun plek staan of scheef staan en dus niet goed functioneren) de oorzaak zijn van klachten in je lichaam. Deze zienswijze sluit haarfijn aan bij onze biomechanische visie en onze sport fysiotherapeutische benadering van het menselijk lichaam.

Door het gewricht in zijn juiste anatomische positie te drukken en de beweging correct te herhalen, wordt de anatomische positie hersteld en als het ware ge-herprogrammeerd. Je merkt vrijwel direct verbetering doordat de voorheen pijnlijke beweging nu pijnvrij is. Met deze aanpak blijken gewrichten met een functiestoornis plotseling in staat hun verloren mobiliteit binnen minuten en zonder het aanwenden van veel kracht terug te krijgen.

Deze gouden formule voor het oplossen van veel gewrichtsklachten is wereldwijd bekend als “Mobilisation with movement”(MWM). Voor een optimaal en blijvend eindresultaat moet de techniek een aantal malen worden herhaald. Door het pijnvrij herhalen van de probleembeweging wordt de “memory-functie” van het gewricht opnieuw geactiveerd. Dit houdt in dat het zenuwstelsel zich weer herinnert hoe de beweging oorspronkelijk verlies. Het zenuwstelsel bestuurd de omringende spieren weer zoals het moet waardoor er sneller een blijvend effect optreedt.

Het Mulligan concept is een bijzondere visie binnen de manuele therapie├źn en differentieert zich van andere manuele therapie├źn die gebruik maken van forse externe krachten en manipulatieve methodes. Het Mulligan concept gaat uit van het herstellend vermogen van het eigen lichaam en heeft alleen lichte kracht plus expertise nodig om het gewricht weer correct te laten functioneren. Manuele therapie Mulligan is uiterst geschikt om rug en nekklachten te behandelen. Ook bij tenniselleboog klachten (epicondylitis lateralis) werkt deze methode erg goed.